Liksom många andra vinnande koncept är craps i grunden väldigt enkelt. Reglerna tar bara några få minuter att lära sig, och en spelomgång tar ungefär lika lång tid. De enkla principerna utgör en stabil grund som spelare kan bygga vidare på allteftersom de blir mer erfarna. Allt som egentligen behövs för att kunna spela är några utövare, ett par tärningar samt något att spela om, och craps har därför blivit en stående favorit på kasinon, både fysiska och online.
Den viktigaste principen i en omgång craps är att spelarna delar upp sig i två läger: de som tror att shootern, som kastar tärningarna, kommer att ha turen på sin sida och lyckas slå "rätt" nummer, och de som tror att shootern kommer att misslyckas med detta, och då får lämna över tärningarna till någon annan. Shootern är själv en av spelarna, och måste därför satsa. Denne kan naturligtvis lägga sina pengar på sitt eget misslyckande, om den så vill!
Första kastet kallas come-out kastet, och redan här kan omgången avgöras. Spelarna har lagt sina insatser på två olika linjer: pass-linjen för de som tror att shootern kommer ta hem spelet och don't pass-linjen för de som tror att tärningarna inte kommer vara till shooterns fördel. De två tärningarna kastas, och prickarna räknas ihop. Om summan blir 2, 3 eller 12 är omgången över, och de som satsade på don't pass-linjen vinner enligt oddsen 1-1, det vill säga en vinst lika stor som insatsen. Att få dessa summor på come-out kastet kallas även för att kasta craps. Om summan däremot blir 7 eller 11 innebär det att shootern har lyckats, och de som satsade på pass-linjen får igen sina pengar plus en lika stor vinst.
Om summan blir 4, 5, 6, 8, 9 eller 10 har shootern etablerat en point, och spelet fortsätter. Målet för de som satsade på pass-linjen är nu att shootern ska lyckas slå samma summa som sin etablerade point en gång till, innan tärningarna visar sju. De som satsade på don't pass hoppas däremot att en sjua ska dyka upp innan shootern lyckas matcha sin point. Om summan blev åtta på come-out kastet är åtta den etablerade pointen, och shootern ska försöka få summan åtta igen, innan tärningarna visar summan sju.
Om shootern lyckas matcha sin point, och de som satsade på pass-linjen vinner, fortsätter samma person som shooter och gör ett nytt come-out kast. Samma sak händer om come-out kastet är en sjua eller elva; shootern måste bara lämna över tärningarna till en ny person om summan blir sju efter att en point etablerats, även kallat att göra en seven-out. Om shootern kastar craps på come-out kastet är det frivilligt att lämna vidare tärningarna.
När man väl lärt sig grunderna finns närmast oändliga möjligheter till att utveckla och finputsa sin crapsteknik. Bara själva spelplanen bjuder på otaliga möjligheter, det finns ett antal linjer och rutor som markerar olika sätt att satsa på. Till detta kan man lägga olika bonussatsningar som spelas parallellt med det vanliga spelet, till exempel all small, där satsningen är att shootern lyckas slå 2, 3, 4, 5 och 6 innan tärningarna visar sju ger 35 gånger pengarna. Varianten all tall fungerar på samma sätt, men då gäller det att summorna 8, 9, 10, 11 och 12 slås innan en sjua.
Eftersom det är ett tärningsspel går det inte att utarbeta en säker teknik för vinst, det är alltid slumpen som har sista ordet. Samtidigt går det att samla på sig värdefulla visdomar allteftersom man spelar. Lönar det sig att satsa på samma linje varje gång? Ska man alltid lägga pengar på all small, eftersom vinsten, när man väl vinner, blir så stor? Sådana frågor är, liksom i varje spel om slumpen, upp till den enskilde spelaren. Ett som är säkert är i alla fall att det är svårt att hitta spel som är lika spännande och fartfyllt som craps!